آموزش ارز دیجیتالارزهای دیجیتال

دستگاه‌ خودپرداز ارز دیجیتال چیست؟

دستگاه‌ خودپرداز ارز دیجیتال چیست؟

یکی از راهکارهای پاسخگویی به تقاضای فزاینده برای خرید، فروش و مبادله راحت رمزارزها، عرضه دستگاه‌های خودپرداز ارز دیجیتالی است؛ اما این دستگاه‌ها، چگونه کار می‌کنند؟ چه مزایایی ارائه می‌دهند؟ چه تأثیری بر اکوسیستم ارزهای دیجیتال دارند؟

فراتر از موقعیت مکانی خواربارفروشی‌ها، سوپرمارکت‌ها و هایپرمارکت‌ها، سنگ بنای موفقیت و رشد این دست از فروشگاه‌ها، به عامل کلیدی دیگری برمی‌گردد: رفت‌وآمد!

فروشگاه‌هایی که بیشترین رفت‌و‌آمد مشتریان را دارند، اغلب آن‌هایی هستند که کالاها، خدمات و تجربیات موردعلاقه جامعه‌ را به طور پیوسته ارائه داده و نیاز مردم را مرتفع می‌کنند؛ دقیقاً هم به همین دلیل است که فروشگاه‌ها، قیمت‌های پایین، آفرهای قرعه‌کشی و ایونت‌های مختلف را تبلیغ می‌‌کنند، اما امروزه، در برخی کشورها، نوع دیگری از خدمات وجود دارد که مشتریان جدید را جذب کرده و ترافیک را به سمت خواربارفروشی‌ها، سوپرمارکت‌ها و هایپرمارکت‌ها در سراسر جهان هدایت می‌کند: دستگاه‌های خودپرداز ارز دیجیتال!

دستگاه‌ خودپرداز کریپتو چیست؟

در سال‌های اخیر، جهان شاهد افزایش چشمگیر استفاده از ارزهای دیجیتال بوده و با افزایش محبوبیت و پذیرش این دارایی‌ها، نیاز به روش‌های راحت برای خرید، فروش و مبادله آن‌ها نیز افزایش پیدا کرده است. دستگاه‌‌های خودپرداز ارز دیجیتال که دسترسی راحت به ارزهای دیجیتال را فراهم می‌کنند، می‌توانند یکی از عوامل بسیار مهم در افزایش رفت‌و‌آمد به خواربارفروشی‌ها، سوپرمارکت‌ها و هایپرمارکت‌ها و افزایش فروش در این واحد‌ها باشند. استفاده از این دستگاه‌ها، در دهه گذشته در حال افزایش بوده و در دو سال اخیر هم محبوبیت قابل‌توجهی را برای فروشگاه‌های مختلف به ارمغان آورده‌اند.

این محبوبیت به این دلیل است که رابطه بین دستگاه‌های خودپرداز ارز دیجیتال و سوپرمارکت‌ها، رابطه‌ای هم‌زیستی است؛ دستگاه‌های خودپرداز ارز دیجیتالی، منبع درآمد جدیدی را در اختیار این فروشگاه‌ها قرار می‌دهند، در مقابل هم سوپرمارکت‌ها، با ارائه دستگاه‌های خودپرداز ارز دیجیتال، امکان داشتن تجربه‌ خرید راحت را برای فضایی فراهم می‌کنند که همین حالا هم حجم ترافیک بالا و ثابتی دارد. این رابطه، احتمالاً در آینده، رشد بیشتری را شاهد خواهد بود، چرا که هر دو تجارت به گسترش خود ادامه می‌دهند و هر دو هم به رشد دیگری کمک می‌کنند.

دستگاه‌ خودپرداز ارز دیجیتال چیست؟

دستگاه خودپرداز ارز دیجیتال که با نام‌های خودپرداز بیت کوین یا دستگاه خودپرداز رمزارز هم شناخته می‌شوند، ماشین‌های فیزیکی هستند که خرید یا فروش ارزهای دیجیتال را با استفاده از پول نقد یا کارت‌های اعتباری را برای مشتریان امکان‌پذیر می‌کنند. این دستگاه‌های خودپرداز، پلی بین سیستم بانک‌داری سنتی و دنیای ارزهای دیجیتال ایجاد کرده و دسترسی و تعامل مردم با دارایی‌های دیجیتالی را آسان‌تر می‌کنند.

دستگاه‌های خودپرداز ارز دیجیتال چگونه کار می‌کنند؟

عملکرد دستگاه‌های خودپرداز ارز دیجیتال درست مانند دستگاه‌های خودپرداز سنتی است، با این تفاوت که به جای توزیع پول نقد، تبادل ارزهای دیجیتال را تسهیل می‌کنند. در ادامه با نمای کلی از نحوه عملکرد این دستگاه‌ها آشنا خواهیم شد:

  1. تأیید کاربر: برای اطمینان از انطباق با مقررات و جلوگیری از فعالیت‌های غیرقانونی، دستگاه‌های خودپرداز ارز دیجیتال معمولاً از کاربران می‌خواهند فرایند تأییدی را تکمیل کنند. این پروسه معمولاً شامل اسکن شناسه‌ای صادرشده توسط دولت یا ارائه داده‌های بیومتریک است.
  2. راه‌اندازی کیف پول: کاربران برای ذخیره دارایی‌های دیجیتال خود به کیف پول ارز دیجیتال نیاز دارند. برخی از دستگاه‌های خودپرداز ارز دیجیتال، قابلیت ایجاد کیف پول داخلی را ارائه می‌دهند که به کاربران این امکان را می‌دهد تا با اسکن کد QR، کیف پولی جدید تولید کنند یا از کیف پول رمزارزی خود استفاده کنند.
  3. انتخاب تراکنش: کاربران می‌توانند بین خرید یا فروش ارزهای دیجیتال یکی را انتخاب کنند. برای خرید، کاربران دارایی دیجیتال موردنظر خود را انتخاب کرده و مبلغ دلخواه را برای خرید وارد می‌کنند. برای فروش هم کاربران تراکنشی را آغاز کرده و مبلغی را که می‌خواهند به فروش برسانند را مشخص می‌کنند.
  4. پرداخت: بسته به دستگاه خودپرداز، کاربران می‌توانند با پول نقد، کار‌ت‌های اعتباری یا از طریق گزینه‌های پرداخت موبایلی، پرداخت خود را نهایی کنند. دستگاه خودپرداز نرخ تبدیل و کارمزد را محاسبه کرده و مقدار معادل ارز دیجیتال را به کاربر نمایش می‌دهد.
  5. تأیید: کاربر قبل از تأیید تراکنش، جزئیات تراکنش از جمله نرخ رمزارز و کارمزد را بررسی کرده و پس از تأیید، دستگاه خودپرداز ارز دیجیتال تراکنش را پردازش می‌کند.
  6. تکمیل تراکنش: برای تکمیل تراکنش خرید، دستگاه خودپرداز، دارایی‌های دیجیتال خریداری‌شده را به آدرس کیف پول ارائه‌شده توسط کاربر، منتقل می‌کند. برای تکمیل تراکنش فروش هم دستگاه خودپرداز مبلغ مربوطه را یا به صورت نقدی پرداخت کرده یا آن را به حساب بانکی کاربر انتقال می‌دهد.

مزایای دستگاه‌های خودپرداز ارز دیجیتال

دستگاه‌های خودپرداز ارز دیجیتال، مزایای متعددی ارائه می‌دهند که به پذیرش گسترده‌تر ارزهای دیجیتال کمک می‌کنند:

راحتی

دستگاه‌های خودپرداز ارز دیجیتال روشی مناسب برای خرید و فروش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را برای مردم فراهم می‌کنند. آن‌ها اغلب در مکان‌های قابل‌دسترس که مردم در طول روز ممکن است با آن‌ها سروکار داشته باشند، مانند سوپرمارکت‌ها نصب می‌شوند. امکانات روزمره موجود در چنین مکان‌هایی، مانند پمپ‌بنزین‌ها، بانک‌ها، خواربارفروشی‌ها، کارواش‌ها و مجتمع‌های خدماتی و رفاهی به‌خوبی با دستگاه‌های خودپرداز ارز دیجیتال سازگار هستند و این فضاها را به گزینه‌ای ایدئال برای توقف یا حتی استراحت در سفر تبدیل می‌کنند.

نحوه کار ستگاه‌های خودپرداز کریپتو

دسترسی

دستگاه‌های خودپرداز ارز دیجیتال برای افرادی که ممکن است به مؤسسات مالی سنتی دسترسی نداشته باشند، دسترسی ایجاد می‌کنند. این موضوع افرادی که در مناطق روستایی زندگی می‌کنند یا دسترسی محدودی به سیستم‌های بانک‌داری سنتی دارند را نیز شامل می‌شود. حدود ۱۴٫۱ درصد از خانوارها، یا ۱۸٫۷ میلیون نفر در ایالات متحده، هیچ حساب پس‌انداز یا جاری ندارند یا حساب بانکی دارند؛ اما سرویس‌ها و محصولات مالی را خارج از سیستم بانکی تأمین می‌کنند؛ دستگاه‌های خودپرداز ارز دیجیتال، می‌توانند راهکاری با استفاده آسان برای این افراد ارائه دهند.

ارز دیجیتال می‌تواند ابزار مفیدی برای بخش وسیعی از جامعه باشد که بنا به دلایل مختلف مالی، اجتماعی و سازمانی، نمی‌توانند به سیستم‌های بانکی سنتی دسترسی داشته باشند؛ این دستگاه‌ها، از افزایش دسترسی و حفظ حریم خصوصی گرفته تا رهایی از خطاهای انسانی، مزایای بالقوه زیادی برای مشارکت در اقتصاد دیجیتال ارائه می‌دهند. دسترسی به دستگاه‌های خودپرداز ارز دیجیتال در پمپ‌بنزین‌ها و فضاهایی مانند سوپرمارکت‌های بین‌راهی، امکان دسترسی بدون نیاز به طی کردن مسافت‌های طولانی را فراهم می‌کند.

سرعت

از دستگاه‌های خودپرداز ارز دیجیتال می‌توان برای خرید و فروش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال، با سرعت بالا استفاده کرد؛ این روش کاملاً با روش‌های سنتی خرید و فروش ارزهای دیجیتال که می‌تواند زمان‌بر و برای برخی پیچیده باشد، در تضاد است. حتی بی‌تجربه‌ترین کاربران نیز می‌توانند با دستگاه‌های خودپرداز ارز دیجیتال، رمزارزها را به‌سرعت خریده، به فروش برسانند یا معامله کنند.

ساعات کاری بیشتر

بانک‌ها معمولاً بین ساعات ۹ تا ۱۴ باز هستند، حتی برخی بانک‌ها، ساعات کمتری به مشتریان خدمات ارائه می‌دهند. سوپرمارکت‌ها اغلب ساعات طولانی‌تری نسبت به مؤسسات مالی سنتی، باز هستند و به دلیل فراوانی و تعداد بالایشان، به محل زندگی افراد هم نزدیک‌تر هستند. پس کاربران به زمان کوتاه‌تری برای دسترسی به خودپردازهای ارز دیجیتال نیاز خواهند داشت و دیگر لازم نیست تا برای باز شدن بانک‌ها منتظر بمانند یا مسافتی طولانی را طی کنند.

امنیت

به لطف پروتکل‌های احراز هویت KYC که بسیاری از دستگاه‌های خودپرداز ارز دیجیتال پیاده‌سازی می‌کنند، این دستگاه‌ها فوق‌العاده ایمن هستند؛ افراد برای انجام تراکنش‌ها باید شناسه‌ای معتبر ارائه دهند، که گامی مهم برای جلوگیری از کلاهبرداری و اطمینان از ایمن و امن بودن خرید و فروش ارز دیجیتال برای همه مشتریان است.

سودمندی متقابل

علاوه بر مزایای متمرکز بر مصرف‌کننده که در بالا اشاره کردیم، چندین دلیل دیگر هم برای مزایای متقابل دستگاه‌های خودپرداز ارز دیجیتال و سوپرمارکت‌ها وجود دارد. دستگاه‌های خودپرداز ارز دیجیتال به سوپرمارکت‌ها و در کل ارائه‌دهندگان خدمات رفاهی کمک می‌کنند تا مشتریان جدیدی را جذب کنند. افرادی که علاقه‌مند به خرید یا فروش ارزهای دیجیتال هستند، به‌احتمال زیاد به فروشگاه‌هایی که به این دستگاه‌ها مجهز باشند، مراجعه خواهند کرد و درنتیجه نرخ رفت‌و‌آمد و فروش آن فروشگاه هم ‌افزایش پیدا خواهد کرد.

دستگاه ها خودپرداز ارز دیجیتال

بازار دستگاه‌های خودپرداز ارز دیجیتال با سرعت زیادی درحال‌رشد و گسترش است و بسیاری تخمین می‌زنند که میزان نصب و استفاده از آن‌ها در ۵ سال آینده، هر سال بیش از ۵۰ درصد افزایش یابد. این بدان معناست که هر کسب‌و‌کاری که مایل به میزبانی حداقل یکی از آن‌ها باشد، می‌تواند ترافیک و درآمد خود را نیز افزایش دهد.

دستگاه‌های خودپرداز ارز دیجیتال، مشتریان وفادار ایجاد می‌کنند؛ حتی اگر این دستگاه‌ها، انگیزه اصلی برای کشاندن مشتریان به فروشگا‌ه‌ها نباشند، افرادی که برای خرید اقلام دیگری به فروشگاه مراجعه می‌کنند، از وجود آن‌ها آگاه شده و زمانی که می‌خواهند از آن استفاده کنند، به فروشگاه برمی‌گردند، یا با تعریف کردن وجود چنین دستگاه‌هایی برای دیگران، برای فروشگاه تبلیغ می‌کنند.

رابطه بین خودپردازهای ارز دیجیتالیی فروشگاه‌های ارائه‌دهنده‌ خدمات رفاهی، می‌تواند مزایای بلندمدتی را برای هر دو طرف به همراه داشته باشد. دستگاه‌های خودپرداز ارز دیجیتال، راحتی و دسترسی را برای افرادی که می‌خواهند بیت کوین و در کل ارزهای دیجیتال را خریداری کرده یا به فروش برسانند، فراهم کرده و در مقابل هم فروشگاه‌ها از افزایش درآمد و رفت‌و‌آمد مشتریان بهره‌مند می‌شوند. این رابطه در آینده به رشد خود ادامه خواهد داد، چرا که هر دو طرف به گسترش خود ادامه می‌دهند.

تأثیر بر اکوسیستم ارزهای دیجیتال

خودپردازهای ارز دیجیتالیی نقش مهمی در گسترش دسترسی به ارزهای دیجیتال دارند. با دردسترس‌تر قرار دادن و آشناکردن مردم با دارایی‌های دیجیتال، به پذیرش جریان اصلی ارزهای دیجیتال کمک می‌کنند. علاوه بر این، دستگاه‌های خودپرداز ارز دیجیتال فرایند تبدیل ارزهای دیجیتال به ارزهای سنتی فیات و بالعکس را تسهیل کرده و شکاف بین دو سیستم مالی را از بین می‌برند. این دستگاه‌ها به پذیرش و دسترسی به ارزهای دیجیتال کمک می‌کنند.

دستگاه‌های خودپرداز ارز دیجیتال به‌عنوان راهکاری راحت و کاربرپسند برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال ظاهر شده و با ارائه تمام مزایای ذکر شده بالا، نقشی اساسی در پذیرش عمومی رمزارزها ایفا می‌کنند. با پیشرفت فناوری و افزایش تقاضا برای ارزهای دیجیتال، می‌توان انتظار داشت که در آینده نزدیک شاهد حضور برجسته‌تری از دستگاه‌های خودپرداز ارز دیجیتال در سراسر جهان باشیم.

گفتار پایانی؛ حرکت در مسیر درست

تسهیل دسترسی به ارز دیجیتال و ارزهای دیجیتال و در معرض دید قرار دادن این دارایی‌ها، در کل به نفع بازار است. برای مثال در ایالات متحده، شبکه‌ عظیمی با بیش از ۱۵۰ هزار فروشگاه‌ ارائه‌دهنده خدمات رفاهی وجود دارد و چنانچه میوه‌فروشی‌ها و سبزی‌‌فروشی‌ها هم با آن‌ها همراه شوند، تعدادشان به ۱۹۰ هزار می‌رسد.

هر دوی این نوع فروشگاه‌ها فرصت گسترده‌ای را برای توسعه دستگاه‌های خودپرداز ارز دیجیتال فراهم می‌کنند؛ این دستگاه‌ها از نظر متراژ، به فضای بسیار کمی نیاز دارند و مزایای بسیار زیادی را ارائه می‌دهند. آنها مشتریان را جذب می‌کنند و درآمد بالقوه‌ای را برای هر نوع کسب‌وکاری که مایل به میزبانی آن‌ها باشد، به ارمغان می‌آورند.

علی جلیل‌پور

علی جلیل‌پور هستم دیجیتال مارکتر و مدیر دایرکتوری تولیدکنندگان کالای باکیفیت داخلی و مدیر هایپر کالای آل‌ور‌سنتر که به تولیدکنندگان کمک میکنم با بهره‌مندی از ابزارهای #دیجیتال_مارکتینگ_مبتنی_بر_هوش_مصنوعی به #رتبه_اول_گوگل برسند و از افزایش فروش مستمر لذت ببرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا